چالش های دولت برای ورود به بافت فرسوده | بافت فرسوده
به پروسه ای اطلاق می شود که در آن بخشی از شهر
در مرحله بازسازی، نوسازی و بهسازی قرار میگیرد.
اگر بخواهیم به دنبال نشانه هایی برای بافت فرسوده
باشیم، یک یا چند مورد از موارد زیر می تواند
بیانگر وضعیتی باشد که به آن بافت فرسوده اطلاق می شود.
کاهش جمعیت
افزایش جمعیت
زوال خانه های موجود
فقر مادی و فرهنگی
دشواری در خدمات رسانی
تعریف دیگری هم از بافت فرسوده وجود دارد
که البته مورد توافق کلیه صاحبنظران نبوده و آن را
بیانگر کلیه مشخصات و جامعیت برای مناطقی
از شهر که دچار فرسایش شده اند، نمیدانند منتها
برای سالیانی ملاک امر متولیان امور شهر بوده است:
“مناطقی که بیش از ۵۰درصد پلاک های واقع
شده در آن زیر ۱۰۰متر است و بیش از ۵۰درصد
معابر آنها زیر ۶متر است، فرسودگی دارند وبافت
فرسوده به شمار می روند.” از عمده موانع موجود
در نوسازی بافت فرسوده، تعدد پلاک های
ریزدانه و مسایل مربوط به مالکیت و ثبت اسناد
در این قبیل بافت ها و همچنین عدم همراهی
مالکین با عملیات بهسازی و نوسازی می باشد
که مسیر انجام را بسیار دشوار مینماید.در این
راه دولت و شهرداری ها بعنوان متولیان امر در
پی ایجاد سیاست های تشویقی جذاب در جهت متقاعد
نمودن مردم به انجام این پروسه می باشند.
این سیاست ها بگونه ای است ضمن ایجاد
ارزش افزوده برای املاک در مسیر طرح، باعث
رشد و ارتقا کیفیت زندگی در این مناطق می گردد.
دولت طرح مسکن در بافتفرسوده را که تحت عنوان
مسکن پیشگام پیگیری می کند، معتقد است که
بافت فرسوده شهری دارای هویت فرهنگی و سابقه
سکونتی بوده و از همه مهمتر دارای خدمات زیربنایی
وروبنایی است و اشکالات زمین های ۹۹ساله مسکن
مهر را ندارد و عملا دو طرح مسکن اجتماعی و نوسازی
بافت فرسوده با پیاده سازی این طرح با هم پیوند می خورند.
مسیر انجام را بسیار دشوار مینماید.در این راه
دولت و شهرداری ها بعنوان متولیان امر در پی
ایجاد سیاست های تشویقی جذاب در جهت متقاعد
نمودن مردم به انجام این پروسه می باشند.
این سیاست ها بگونه ای است ضمن ایجاد
ارزش افزوده برای املاک در مسیر طرح، باعث
رشد و ارتقا کیفیت زندگی در این مناطق می گردد.
دولت طرح مسکن در بافتفرسوده را که تحت
عنوان مسکن پیشگام پیگیری می کند، معتقد
است که بافت فرسوده شهری دارای هویت
فرهنگی و سابقه سکونتی بوده و از همه مهم تر
دارای خدمات زیربنایی وروبنایی است و اشکالات
زمین های ۹۹ساله مسکن مهر را ندارد و عملا
دو طرح مسکن اجتماعی و نوسازی بافت فرسوده
با پیاده سازی این طرح با هم پیوند می خورند.
طرح مسکن اجتماعی و نوسازی بافت فرسوده
با پیاده سازی این طرح با هم پیوند می خورند.
برای ورود دولت به بخش نوسازی و بهسازی
بافت های فرسوده، در حال حاضر سه مشکل
اصلی وجود دارند که بایستی در
جهت رفع آن برنامه ریزی نمود:
۱-تسهیلات با نرخ سود بالا و عدم توان باز پرداخت
برای وام گیرندگان که انگیزه را از
مالکان موجود در طرح می کاهد.
۲-تخفیفات معوقه از طرف دولت به شهرداری
که بابت تخفیفات داده شده به مالکان بافت ،
باز پرداخت نشده و دست سازمان نوسازی
شهرداری تهران را گشودن جبهه های متعدد
برای نوسازی می بندد. در این میان هماهنگی
ارگان های همکار و متولی بخشی از مسیر نوسازی
مانند ادارات برق، گاز و آب و فاضلاب ضروری
بوده و بدهی های دستگاه ها بایستی تحت
مکانیزمی جهت جلوگیری از متوقف شدن
فرآیند نوسازی اندیشیده شود.
۳-مکانیزم های حقوقی (به دلیل نداشتن سند
یا مخالفت مالک، ابزار حل وفصل موانع مهیا باشد).